301 redirect | Alt du trenger å vite!
301 redirect kan på mange måter sammenlignes med videresending av e-poster fra gammel til ny e-postkonto. Dersom du flytter bedriftens nettside fra en URL til en annen, må du sørge for at besøkende på den gamle URL-en videresendes til den nye. Denne prosessen kalles for 301 redirect.
En 301 redirect kan virke som noe veldig komplisert, noe det egentlig ikke er. I denne guiden skal vi forklare deg hva prosessen går ut på, hvorfor det bør brukes og hvordan du går frem. Vi skal også forklare deg hvorfor det er viktig med tanke på søkemotoroptimalisering (SEO)!
Hva er 301 redirect?
Enkelt forklart er 301 redirect en såkalt statuskode, og denne koden sendes fra en server til nettleseren din. Det finnes mange statuskoder, og du har ganske sikkert vært borti noen av dem før. Vi kan for eksempel nevne «404 – Page not found», «500 – Server error» og «403 – Forbidden».
Når en nettside fungerer normalt, vil serveren sende statuskoden «200 – OK» til nettleseren. Uten en 301 redirect, vil besøkende på den opprinnelige URL-en din bli møtt av «404 – Page not found».
Hvorfor bruke 301 redirect?
Med en 301 redirect, kan du sikre en bedre brukeropplevese for dem som ønsker å besøke nettstedet ditt. Med denne statuskoden vil serveren sende besøkende videre fra den gamle URL-en til den nye.
Denne prosessen skjer på en brøkdel av et sekund, og brukeren vil ikke merke noe til det. Brukeren vil enkelt og greit få opp det innholdet han eller hun var ute etter, uten å tenke noe særlig mer over det. Det eneste som kanskje blir lagt merke til, er at URL-en ser annerledes ut.
Det finnes egne utvidelser som lar brukeren få vite at han eller hun blir videresendt til ny URL. Det å gi en bedre brukeropplevelse er altså en av de viktigste grunnene til å bruke 301 redirect.
En annen grunn til å bruke 301 redirect, er at søkemotorer som Bing eller Google greier å oppdatere indekseringen av siden. Den nyttige statuskoden forteller søkemotoren at innholdet har blitt flyttet til en ny URL.
Hvordan omdirigere med 301 redirect?
Nøyaktig fremgangsmåte for omdirigering av besøkende til en gammel URL kan variere fra system til system. Det finnes mange ulike typer CMS (Content Management Systems) og plattformer. Vi kan for eksempel nevne WordPress, som er en av de mest populære variantene.
Vi skal her se nærmere på ulike metoder som kan benyttes for å omdirigere til en ny URL gjennom WordPress.
Omdirigering via server
Den mest gunstige måten å omdirigere en nettside på, er gjennom selve serveren – i hvert fall fra et teknisk perspektiv.
Fremgangsmåten kan variere litt avhengig av hva slags programvare serveren din benytter. Dette kan du få hjelp til av noen som er teknisk kyndige. Hvis ikke, finnes enklere løsninger.
Omdirigering til ny URL ved hjelp av utvidelser
I WordPress finnes det mange utvidelser, også kalt plugins. Med plugins kan du tilføre nye funksjoner til nettsiden, som blant annet omdirigering. Du trenger ikke å ta hensyn til det tekniske med en slik løsning, siden utvidelsen gjør jobben for deg.
Omdirigering med en plugin er ikke alltid like effektivt som 301 redirect gjennom serveren selv, men er et alternativ. Dersom du ikke har den tekniske kompetansen som trengs, er en 301 redirect et supert valg. Du kan for eksempel bruke plugins som «Redirection» eller «Peter’s Login Redirect».
Hvordan er 301 redirect relevant for SEO?
Som vi allerede har sett så vidt på, vil en 301 redirect sikre at søkemotorer som Google greier å oppdatere indekseringen av nettstedet når den flyttes. Indekseringen vil enkelt og greit fortelle søkemotoren at innholdet brukerne leter etter i SERP har blitt flyttet til en annen URL.
Indeksering er en viktig del av SEO-prosessen, og kan sørge for at innholdet på ny URL får like god synlighet som på den gamle URL-en.
Trenger du hjelp med SEO?
Søkemotoroptimalisering er et bredt fagfelt, og inkluderer ulike metoder som kan gi nettstedet ditt økt synlighet i Google. Det å sikre optimal indeksering i søkemotoren er én av metodene, og kan blant annet oppnås med 301 redirect.
En 301 redirect er en statuskode som sendes fra serveren til nettleseren, og kan omdirigere brukerne fra gammel til ny URL. Hvis du har byttet URL, gjør 301 redirect at besøkende på den gamle adressen videreføres til den nye adressen.
Foruten 301 redirect, finnes det mange viktige SEO-metoder. Vi kan blant annet nevne optimalisering av nettsidens innhold, for eksempel ved hjelp av søkeord. Dersom du har bruk for SEO-hjelp, kan DinSEO.no hjelpe deg.
Vi har kompetansen du trenger, og sørger for at nettsiden din blir mer synlig i Google. Kontakt oss i dag, og motta 500 ord gratis!